پیشنهاد سردبیر

سیگنالهای مثبت از رییس‌جمهور تا وزیر اقتصاد چشم‌انداز مثبتی را برای بازار سرمایه ترسیم کرده که می‌تواند آغاز یک روند صعودی را ترسیم کند.

سیگنال‌های مثبت از رئیس‌جمهور تا وزیر اقتصاد

به‌گزارش قدس آنلاین، دیروز با تغییر فاز در معاملات و افزایش تقاضا برای سهام کوچک، مجددا شاهد بهتر شدن معاملات بودیم و در پایان معاملات ۸۰ درصد نمادها مثبت بسته شدند. ارزش معاملات نیز به بالای ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. حداقل در سهام کوچک و متوسط، بازار نشان داد فعلا روند مثبت سهام شکل گرفته است. همچنین تعداد کد فعال نیز پس از مدتها بالاتر از ۷۰ هزار نفر تثبیت شده است.

روند کنونی نشان داد که فروش فوری و رنجی می‌تواند منجر به از دست رفتن سود سهامداران شود و فروشنده‌ها تنبیه شدند. بنابراین فعلا فروشنده نمی‌تواند جولان دهد و در فروش خودش باید دقت کند. علی‌رغم افت بورس بعد از انتخاب پزشکیان، سهام در حال رشد است و نسبت به دارایی‌های دیگر خصوصا تورمی‌ها بهتر عمل کرده است.

اما چه عواملی منجر به صعود بورس شده است؟ دیروز وزیر اقتصاد گفت رییس سازمان بورس باید کت را دربیاورد و با فعالان بازار صحبت کند تا در مسیر کمک به بازار گام بردارند. بخشی از این کمک‌ها قوانین و شفاف‌سازی‌ها و بخشی دیگر جریان پول است که از اولی مهمتر است. بخشی از این جریان پول را می‌شود از بانک‌ها و بسته‌های نجات و ... دید و بخشی در دل خود بازار است.

تزریق پول به بازار یکی از مهمترین اقدامات برای بورس است و البته کنار آن اتفاقات و رویدادهای مهم دیگری هم وجود دارد. در فضای فعلی که بازار از کمبود نقدینگی به شدت رنج می‌برد این جریان پول و لاین‌های اعتباری و مواردی شبیه این می‌تواند حداقل به کف‌سازی بازار کمک کند. پس یکی از مهم‌ترین و ضربتی‌ترین کارها در کوتاه مدت رجوع به بسته‌های نجات بازار به خصوص با اهرم نقدینگی است.

برنامه‌های دولت برای رفع ناترازی های اقتصادی چیست؟

نکته دیگری که در شکل‌گیری روند مثبت سهام تاثیر گذاشته است سخنان اخیر رییس‌جمهور بوده است. او صراحتا اعلام کرده که تصویب دوباره fatf، برگشت دوباره به برجام در دستور کار قرار دارد. در صورت بروز و تحقق هر یک از این عوامل آثار مختلف و متفاوتی در بازار خواهد داشت.

همچنین موضوع ناترازی ها در دستور کار رئیس جمهور قرار گرفته و با صراحت بیان کرد که قصد ورود و اصلاح این ناترازی‌ها را دارد. این بار اولی نبود که رییس جمهور در مورد این موارد صحبت می‌کرد ولی تقریباً اولین بار بود که با صراحت لهجه این موضوع را بیان و اعلام کرد اصلاح این ناترازی‌ها در دستور کار ویژه دولت قرار دارد. رفع هر یک از این ناترازی‌ها از بنزین گرفته تا بانک و برق و گاز و موارد دیگر یک برگ مثبت برای بازار سرمایه و سهامداران خواهد بود. چشم‌انداز را یک گام به جلو و فضای بازار را یک مرحله بهبود خواهد بخشید. برگشت به عقلانیت جای خود را در «پی به‌ ای» و رشد سودهای بازار نشان خواهد داد.

نقش رییس جدید بورس در روند مثبت سهام

تکیه بر توان داخل بازار و ابزار و شرکت‌ها و امکانات داخل بازار سرمایه مهم است. حقوقی‌های فعال در بازار می‌توانند به روند مثبت سهام کمک کنند ۳۰ تا ۴۰ شرکت، صندوق سرمایه‌گذاری حقوقی اثرگذار در بازار وجود دارد که فرمان بورس دست آنهاست. بازار ما در طول دوره‌های خود همیشه از حقوقی‌های بازار تاثیر پذیرفته است، گاهی خریداران پرو پا قرصی بوده‌اند و برخی مواقع با عرضه آبشاری خریدار بازار را فراری داده اند. رییس سازمان بورس این مسأله را باید حل کند و مانع نوسانگیری و استیلای حقوقی ها بر بورس شود.

رییس جدید سازمان بورس باید ناشرین را موظف به برخی اقدامات شفاف و روشن در جهت انگیزه بخشی به بازار کند. در این حوزه یعنی استفاده از امکانات درون بازار در مسیر ایجاد یک روند مثبت سهام که مبتنی بر ارزندگی نمادهاست.

اگر سازمان بورس و اوراق بهادار هوشمندانه عمل کنند اقدامات آن می‌تواند به سرعت روی تابلو خود را نشان دهد. هرچند ممکن است طول موج‌ها کوتاه باشد؛ اما رفتار پی در پی و اخبار پی در پی مثبت قابلیت‌های قوی برای فرار از بحران ایجاد خواهد کرد. اقدام اساسی‌تر که در کلیت بازار اثرگذار است رفع ابهامات و اقدامات مهم کمک کننده صنایع مختلف در بورس است.

کدام نمادهای بورسی بیشترین خریداران را دارند؟

از طرف دیگر آمار صندوق‌های ثابت و وضعیت شرکت‌ها نشان می‌دهد که پول هست؛ اما انگیزه جضور این جریان پول در بازار به چشم نوسانگیری است. درواقع تجربه صندوقهای اهرمی در حال تکرار است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری تزریق ناگهانی بخش مهمی از پول فعالین به صندوق‌های جریان پول را بلوکه کرد. در ادامه نهاد ناظر نیز با محدود کردن دامنه نوسان آنها در مقابل سهام، جذابیت را از روند مثبت سهام گرفت و از دور توجه بازار خارج شدند. در مقطع کنونی نیز نباید اقدامات مشابهی صورت بگیرد که بعد از یک نوسان دوباره پولها در صندوق‌ها ذخیره شوند.

معمولا وقتی بازار کمی حالش خوب می‌شود، اول نمادهای بنیادی و به اصطلاح محکم مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد از آن نمادهای پرتراکنش. در مرحله بعد که خیال بازار از تثبیت کف راحت می‌شود سراغ نمادهایی می‌رود که در دوره ریزشی، افت بیشتری کرده‌اند و به اصطلاح از سقف قیمتی فاصله قابل توجهی دارند. در حال حاضر شاهد خرید نمادهای بدون ریسک در بازار هستیم. به اصطلاح همه این نمادها از رشد جامانده هستند. در صورتی که شرایط کلی بازار خوب شود، این گونه خریدها روند مثبت سهام را به همراه خواهند داشت. در غیر اینصورت با یک نوسان مجدد خریداران فروشنده می‌شود. اما فعال شدن استراتژی خرید جامانده خودش نشانه‌ای از بهتر شدن چشم‌انداز بورس است.

منبع: بازار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.